 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
Olavsfrontalet
|
Norsk panelmaleri i høymiddelalderen
De norske frontalene er malerier på trepanel
fra perioden 1250-1350. De tilhørte en gruppe
religiøse bilder som var plassert på alterbordets
forside. De fleste bevarte frontalene kommer fra kirker
på Vestlandet, og antagelig er de fleste av dem
laget i Bergen. Siden mesteparten av Norskekysten hadde
nær kontakt med England inntil midten av 1300-tallet,
er det naturlig at frontalene viser slektskap med samtidens
engelske kunst.
|
|
 |
 |
 |
 |
Frontalene representerer et enestående kulturhistorisk
kildemateriale som har gitt oss ny, betydningsfull kunnskap
om middelalderens billedverden og malerteknikker. Det
vakte internasjonal oppsikt da det ble konstatert at
de fleste frontalene er oljemalerier. De tilhører
faktisk de relativt få gjenværende eksemplene
på tidlig nordeuropeisk oljemaleri. I dag er det
bare i Norge at det er bevart så mange som 30
frontaler fra høymiddelalderen, fem i kirker,
de øvrige i museer.
Til toppen av siden
|
|
 |
|
 |
Om Olavsfrontalet |
 |
Olavsfrontalets eldste historie
er ikke kjent, men maleriet kom til København
fra Trondheim i 1691og ble gitt tilbake til Nidarosdomen
i 1930. Siden Nidaros var et betydelig senter i høymiddelalderen,
er det nærliggende å tro at frontalet ble
laget der i tiden rundt 1320-30. Noe av malingen, særlig
i nedre del, er fra nyere tid og preges av mistolkning
av en rekke detaljer. Dette er blitt korrigert i vår
rekonstruksjon.
Etter at frontalet var plassert
i Nidarosdomen, førte klimaet til at maling løsnet.
Under en konservering i 1984-87 på Universitetets
Oldsaksamling i Oslo ble frontalets konstruksjon, materialbruk
og maleteknikk kartlagt. Denne undersøkelsen
har dannet grunnlaget for gjennomføringen av
rekonstruksjonen.
Klikk på bildet for å
se Olavsfrontalet i stort format!
Til toppen
av siden
|
|
 |
|
 |
Hva frontalets bilder forteller
I likhet med mange av frontalene
har også Olavsfrontalet ett stort midtfelt i full
høyde og seks mindre sidefelt . På hver
side av midtfeltet er det en horisontal frise med fremstillinger
av de fire evangelistsymbolene: løven (Markus),
engelen (Matteus), ørnen (Johannes) og oksen
(Lukas).
|
|
Fire billedfelter over og under
denne frisen viser begivenhetene som la grunnlaget for
Olavs helgenstatus. Disse skal leses nedenfra og opp,
og begynner på venstre side.
|
|
|
Olav deler ut sølvpenger før
slaget på stiklestad
|
|
Før slaget fikk Olav høre
at lendmennene hadde til hensikt å gå til
kamp mot ham. Snorre beretter: "Da tok kongen mange
mark sølv og ga dem til en bonde og sa så:
Dette sølvet skal du ta vare på og
dele det ut siden. Du skal gi noe til kirkene og noe
til prestene og noe til de fattige, og du skal gi det
for de menns liv og sjel som faller i kampen og kjemper
mot oss. Bonden svarte: Jeg skal vel gi
dette sølvet til sjelefrelse for Deres menn,
konge? Da svarte kongen: Dette sølvet
skal du gi for de menns sjel som går med bøndene
i kampen og faller for våpnene til våre
menn, men de menn som følger oss i kampen og
faller der, de og vi skal bli frelst alle sammen."
Klikk på bildet for å
se det i stort format!
Til toppen
av siden
|
|
|
|
|
Olavs drøm
|
|
Vi ser den sovende kongen og Olavs
bevæpnede menn, som har blikket rettet mot en
himmelsk åpenbaring. En av mennene varsler hæren
ved å blåse i et bukkehorn. Snorre forteller:
"Han syntes han så en høy stige og
gikk oppover den opp i luften så langt at himmelen
åpnet seg, og så langt nådde stigen.
Jeg var kommet på det øverste trinnet,
sa han (til Finn Arnesson), da du vekte meg.
Finn svarte: Jeg synes ikke denne drømmen
er så god som du visst synes. Jeg tror dette varsler
at du skal dø, dersom det da var noe annet enn
søvnørske som kom over deg."
Klikk på bildet for å
se det i stort format!
Til toppen av siden
|
|
|
|
 |
Olavs fall på Stiklestad |
Bildet gjengir alle detaljer i
Snorres fortelling: "I det samme vendte kongen
seg mot Kalv og frendene hans, og Kalvs frender ga Olav
banesår
Torstein Knarresmed hogg til kong
Olav med øksa, og det hogget kom i venstre beinet
ovenfor kneet. Finn Arnesson drepte straks Torstein.
Da kongen fikk det såret, lente han seg opp til
en stein og kastet sverdet og ba Gud hjelpe seg.
Nå stakk Tore Hund til ham
med spydet. Stikket gikk inn neden under brynjen og
opp i maven. Da hogg Kalv til ham, og det hogget kom
utenpå halsen på venstre side. Folk er ikke
enige om hva det var for en Kalv som ga kongen det såret.
Disse tre sårene var det kong Olav døde
av."
Klikk på bildet for å
se det i stort format!
Til toppen av siden
|
|
|
|
 |
Olav erklæres som helgen |
 |
Snorre forteller om undrene som hendte etter kongens
død, blant annet sier han: "Biskop Grimkjel
var til stede da kong Olavs kiste ble lukket opp; det
var en herlig duft av den. Så blottet biskopen
kongens ansikt, og hans utseende var ikke på noen
måte forandret, han var rød i kinnene som
om han nettopp hadde sovnet.
"
Bildet viser erklæringen av Olav som helgen.
En biskop stenker den døde kongen med vievann,
mens en annen salver ham med olje. Han ligger skrinlagt,
og hodet med kronen hviler på en mønstret
pute. Han har korslagte armer, synlige sår og
er iført et lendeklede. Likheten med gjengivelser
av den døde Kristus er neppe tilfeldig.
Klikk på bildet for å
se det i stort format!
Til toppen
av siden
|
|
 |
|
 |
Olav som konge og helgen |
 |
I frontalets midtfelt står St. Olav med krone
på hodet, elegant og aristokratisk fremstilt.
Med sin venstre hånd bærer han rikseplet,
symbolet på kongeverdigheten. I den andre hånden
holder han stridsøksen, ett av våpnene
som kostet ham livet. På denne måten er
han fremstilt som både konge og martyr. Han står
under en baldakin et ciborium som kan
minne om en gotisk kirkeportal. Denne skal trolig symbolisere
Det himmelske Jerusalem, tegnet på evig liv.
Klikk på bildet for å
se det i stort format!
Til toppen
av siden
|
|
 |
|
 |
Evangelistsymbolene |
 |
Evangelistsymbolene: Løven
(Markus), engelen (Matteus), ørnen (Johannes)
og oksen (Lukas). Vanligvis brukes disse symbolene til
Kristusfremstillinger.
Når de opptrer på dette frontalet, vitner
de om at Evangeliet fikk sitt rotfeste i Norge gjennom
Olavs martyrium forsterker inntrykket av helgenkongens
unike stilling i samtiden.
|
|
 |
Klikk på et av bildene for
å se dem i stort format!
|
|
 |
|
 |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
 |