Dekor   Et middelaldermaleri blir til - Rekonstruksjon av Olavsfrontalet fra 1300-tallet
 
Olavsfrontalet Panelet Motivene Metaller og pigmenter Maleren i arbeid Resultatet Vil du vite mer?
 

Tema på denne siden:

Maleteknikken

Grunnfargene

Konturer og
modellering

Ferniss

 
 
 
 
Maleren i arbeid


Maleteknikken

Først ble alle lokale grunnfarger påført. Deretter ble alle svarte linjer som angir form og detaljer, trukket opp. Til slutt ble det lagt inn lokale, mørke lasurer som utdyper formen og understøtter den svarte linjen. Dette er en variant av den lagvise teknikken som var den mest alminnelige i middelalderen. Maling vått-i-vått er blitt brukt sparsomt på dette frontalet: Til å skape røde og grønne dekorative bølgevirkninger og til å lage jevne overganger i søylenes kapiteler.

  Detalj av originalen

Grunnfargene
   

De lokale grunnfargene påføres.
 
Blå og røde grunnfarger på plass.
Lokale grunnfarger påføres   Blå og røde grunnfarger på plass
Penselstrøk kontrolleres   Grønn og gul farge males

Over: Hvert penselstrøk ble kontrollert i forhold til det gamle frontalet.

Over til høyre: Grønn (verdigris) og gul farge (auripigment) males. Legg merke til at hånden støttes til et trestykke som hviler på rammen. Dette var en middelaldersk praksis som er blitt videreført i ikonmaleriet.

Til høyre: Olavs drøm etter at alle de lokale grunnfargene er lagt inn. Bølgebordene er ferdig malt. Innslaget med verdigris i bølgene er kjøligere enn samme farge i billedscenen, der den ble malt tidligere. Verdigris endrer nyanse og blir varm grønn i løpet av få dager.

 

 

  Olavs drøm

Til høyre : Nå er alle grunnfargene på plass. Det som mangler på dette stadiet er svarte linjer og konturer samt de modelleringene med farger.

Klikk på bildet for å se det i stort format!

 

 

 

 


Til toppen av siden

Grunnfargene på plass
Konturer og modellering
Detalj (Markusløven) etter at de svarte linjene er trukket opp.   Samme detalj ferdig, etter at den modellerende, rødlige lasuren er tilføyd.
svarte linjer er trukket opp   Lasur er tilføyd
Ferniss    

Olavsfrontalet ferdig rekonstruert. Da malingen var tørr, ble frontalet fernissert med uttynnet eggehvite. Denne fernissen ga en dempet, tiltalende glans og bidro til å samstemme den brokete koloritten

Klikk på bildet for å se det i stort format!

 

  Rekonstruksjonen ferdig! Se stort format
 
 
Til toppen av siden      
  Norsk institutt for kulturminneforskning  
 
  Til NIKUs hjemmeside  

Redaktør:
Grete Gundhus

Webansvarlig:
webmaster@niku.no